ASSALAMUALAIKUM

Tuesday, June 30, 2015

Hidup Ini Mahal..Kau Rase ??

Assalamualaikum...hari nie aqu nk bukak citer apa makna Hidup Ini Mahal..hurmm

Ada yang suka dengan pendapat saya, ada yang benci dan berpendapat yang saya ni lupa diri sebab saya ni orang senang yang tak memahami kehidupan orang lain yang susah.
Jadi saya nak kongsikan sedikit kisah hidup saya yang byk org tak pernah tahu dan ini adalah perkongsian saya yang terakhir berkenaan dengan subjek ni.
– Bapa saya hilang pekerjaan ketika bulan 4 sehingga bulan 6,2014 dan selama 3 Bulan kami sekeluarga hidup dengan sardin dan telur sahaja kerana tak cukup wang simpanan. Semua barang kemas milik ibu saya dipajakkan untuk menampung hidup kami 7 beranak. Saya tak boleh merungut sebab ramai lagi yang takde duit untuk makan.
– Selepas bapa saya dipecat, beliau gagal mencari pekerjaan. Selepas hampir 3 Bulan, dia nekad cari pekerjaan untuk menyara kami. Akhirnya dapat jugak kerja baru sebagai mekanik kereta.Alhamdulillah
– Saya mungkin tak senang tetapi ramai kawan saya yang lain lebih susah dari saya. Kawan baik saya ibunya kena sakit buah pinggang dan duit belanja sekolah untuk makan pun takde. Seorang lagi dapat bapa jenis pukul dan ada isteri lain di luar. Ujian kawan-kawan saya jauh lebih besar dari saya jadi apa hak saya nak merungut?
– Semenjak saya dah sambung belajar, pakaian kebanyakannya dibeli sendiri dengan menggunakan duit biasiswa yang saya terima dari kerajaan, dan pakaian yang saya beli pun hanya yang murah je majority dari bundle. RM5 sahaja sehelai dan saya boleh pakai bertahun-tahun.
Inilah sedikit kisah hidup yang boleh saya kongsikan. Saya bermula bukan sebagai orang senang tapi saya jenis yang tak suka nak merungut dan suka fikir apa lagi yang saya boleh buat. Tambahan bila tengok ramai lagi orang yang lebih susah dari saya, apa pula hak saya nak merungut berlebihan?
Jadi,terbuktilah bahawa Hidup Ini Mahal..Kannnn,now..korang dengar laa lagu yg bertajuk :



                        HIDUP INI MAHAL

dari dulu sudah sering ku katakan
apa benar kau masih ingin tuk bertahan
rela rela kau bilang kau sungguh rela
untuk setia menanti aku di sana
ternyata dirimu mulai goyah
tak sabar sampai menungguku ku bisa
untuk memintamu
reff:
hidup ini mahal bila dipikirkan
cari makan untuk sebulan
menabung sulit apalagi sampai
ku harus melamar
sayang sudah susah jadi tambah susah
tolong sabar sebentar saja
bila berjanji ku pasti tepati
asal kau menanti
aku tahu berat beban yang kau rasakan
sungguh takkan dirimu ku sia-siakan
mengapa dirimu mulai goyah
tak sabar sampai menunggu ku bisa wo ow
repeat reff [2x]
dari dulu sudah sering ku katakan

1 comment:

  1. tak semua orang akan menghargai kehidupan sehinggalah dia berada dibawah.,

    ReplyDelete

TITISAN TINTA....

TITISAN TINTA....
Dalam sebuah pertemuan pasti ada perpisahan. Namun, perpisahan yang sangat indah adalah ketika kita bergenggam tangan, dan berjanji, "Kita untuk selamanya kawan, walaupun jarak menjauh, waktu memisahkan kita, namun dirimu akan tetap terkenang dalam sanubariku".