ASSALAMUALAIKUM

Tuesday, June 30, 2015

Rasuah...!!


Dulu masa sebelum pergi PLKN, saya ada ambil lesen motor dan kereta yang mana saya pernah gagal sebanyak dua kali (bahkan saya tahu ada orang yang pernah gagal lebih 5 kali)

Ceritanya,

Hari selasa saya ambil ujian motor, gagal pula. Dia kata kalau nak ambil test, ambil selasa minggu depan. saya pun ok je la.

Kemudian hari rabu esoknya saya ambil ujian kereta, pun gagal jugak. Memang tension je masa tu.

Lepas tu tiba-tiba abang yang tolong uruskan saya punya licence bagitahu saya,

"Bro, kesian aku tengok kau semalam failed, hari ni pun failed. Aku ada cara nak tolong kau.."

Saya pun tanya la apa dia. Dia kata,

"Kau bagi kat aku RM70, nanti aku bagi kat bro JPJ tu RM50. Nanti kau dah kira lulus. Minggu depan cuma ambik motor je.."

Saya macam blur dan pelik. Bila saya fikir2 balik,

"Eh bang, ni bukan rasuah ke?"

abang tu tersengih.

"Ni bukan rasuah, ni duit kopi. Aku nak tolong kau je."

Saya tepuk dahi.

"Takpelah bang. Saya lebih sanggup bayar lebih dari rasuah. Kang nak jawab apa dalam kubur.."

Saya terus blah dari situ. Abang tu terdiam panjang. Sejak dari tu, abang tu langsung tak tegur saya.


---

Nasihat saya...


Tinggal dan tolak rasuah walaupun kau bukan menteri dan orang keparat. Eh, korporat.

Sekian,Terima Kasih..Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment

TITISAN TINTA....

TITISAN TINTA....
Dalam sebuah pertemuan pasti ada perpisahan. Namun, perpisahan yang sangat indah adalah ketika kita bergenggam tangan, dan berjanji, "Kita untuk selamanya kawan, walaupun jarak menjauh, waktu memisahkan kita, namun dirimu akan tetap terkenang dalam sanubariku".