ASSALAMUALAIKUM

Monday, July 6, 2015

Pertunangan Dalam Islam...

Assalamualaikum..

Ramai yang bertanya tentang pertunangan dalam Islam yang sebetulnya macam mana.

Ada yang kata sudah bertunang sekiranya lelaki dan perempuan bersetuju untuk berkahwin! Maknanya si fulan couple dengan si fulanah, masing-masing mengikat janji setia kononnya nak berkahwin sehidup semati. Tiba-tiba break.

So apa status 'pertunangan' tersebut???

Jadi, macam mana pertunangan dalam Islam yang sebenarnya ni?!

Pertunangan hanya boleh berlangsung apabila TELAH DISAHKAN OLEH WALI WANITA TERSEBUT BAHAWA WANITA TERSEBUT TIDAK ATAU BELUM PERNAH MENERIMA PINANGAN DARIPADA LELAKI LAIN SEBELUM INI atau dalam erti kata lain tidak dalam tempoh pertunangan dengan mana-mana lelaki.

Setelah pinangan diterima tentunya akan ada lanjutan perbincangan seperti penetapan tarikh pernikahan, urusan walimatul urus dan lain-lain. Namun tidak bererti setelah peminangan tersebut, si lelaki bebas berdua-duaan dan berhubungan dengan tunangannya.

Ini kerana selagi belum berlangsungnya akad nikah, maka kedua-duanya tetap ajnabi, maka tidak seharusnya seorang Muslim mengambil mudah dalam hal ini.

Bro, kau dah la tak hormat maruah anak dara orang (couple sampai campak dia ke lembah kelalaian cinta yang tidak halal!), lepas tu kau tak hormat wali dia. Ada hati kau nak declare bertunang dengan dia pula?

Jangan gunakan agama untuk berhujah menghalalkan yang haram bro!

Sekian...

No comments:

Post a Comment

TITISAN TINTA....

TITISAN TINTA....
Dalam sebuah pertemuan pasti ada perpisahan. Namun, perpisahan yang sangat indah adalah ketika kita bergenggam tangan, dan berjanji, "Kita untuk selamanya kawan, walaupun jarak menjauh, waktu memisahkan kita, namun dirimu akan tetap terkenang dalam sanubariku".